تایید مدارک تحصیلی دانشگاه

تایید مدارک تحصیلی دانشگاه

یکی از اقدامات مهم قبل انجام اپلای، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی است و برای اینکه مترجم، بتواند مدارک شما را به طور رسمی ترجمه  کند، دانشجو می بایست تاییدیه مدارک تحصیلی خود را آماده کند. در این مقاله سعی در معرفی مراحل و منابع مورد نیاز، جهت انجام تایید مدارک تحصیلی دانشگاه داریم.

یکی از کارهای مهم متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به منظور انجام ترجمه رسمی، تایید مدارک تحصیلی دانشگاه و دریافت کد صحت از وزارت علوم می باشد. چونکه ارائه مدرک تحصیلی به صورت تایید شده و با ترجمه رسمی یکی از الزامات اصلی دانشگاه های خارجی برای پذیرش دانشجویان ایرانی است؛ بنابراین این دسته از متقاضیان به منظور تایید مدارک تحصیلی خود و با توجه به دانشگاه محل تحصیل، باید در مرحله اول  به سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) یا سامانه استعلام دانشنامه های دانشگاه آزاد و یا وزارت بهداشت ایران مراجعه نموده و فرآیند این کار را به صورت مرحله به مرحله انجام دهند. 

شرایط تایید مدرک تحصیلی دانشگاهی

متقاضیان برای تایید مدرک تحصیلی دانشگاهی خود،  با توجه به دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شده اند، ممکن است مسیر تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها متفاوت از هم باشد. مثلا دانشجویان دانشگاه های سراسری، پیام نور و نیز دانشگاه علمی کاربردی برای اخذ تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی خود بایستی حتما از سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران بهره گیرند.

اما دانشجویان دانشگاه آزاد برای انجام موفقیت آمیز استعلام و تایید مدارک خود بایستی از طریق سامانه استعلام دانشنامه دانشگاه آزاد استفاده کنند. همچنین دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی برای اخذ تایید مدارک دانشگاهی خود می توانند از طریق وزارت بهداشت ایران اقدام کنند.

 

تایید مدارک تحصیلی دانشگاه های دولتی، پیام نور و غیره

 این گروه از دانش آموختگان دامنه‌ی گسترده ای از متقاضیان را برای دریافت تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی شامل می شود، که  این دسته از متقاضیان برای استعلام و اخذ تاییدیه مدارک آکادمیک خود می توانند به سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران (portal.saorg.ir) مراجعه کرده و ضمن تکمیل فرم مشخصات، آپلود مدارک مورد نیاز و نیز پرداخت هزینه تایید مدارک تحصیلی خود موفق به اخذ تاییدیه شوند. مراحل این کار از قرار زیر می باشد:

مرحله اول: ثبت نام در سامانه سجاد
مرحله دوم: درخواست تاییدیه تحصیلی جهت انجام ترجمه رسمی
مرحله سوم: واریز هزینه تایید و اخذ کد رهگیری
مرحله چهارم: دریافت تاییدیه تحصیلی از سامانه سجاد

تایید مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد

فرآیند اخذ تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی برای دانش آموختگان دانشگاه های آزاد نیز بسیار ساده و راحت بوده و فقط کافیست از چندین روش مختلف استفاده کنند. این دسته از متقاضیان برای اخذ استعلام مدارک تحصیلی (دانشنامه) و یا ثبت دانشنامه خود می توانند از طریق مراجعه به وب سایت استعلام دانشنامه های تحصیلی یا alumni-iau.org اقدام کنند. همچنین آنها برای دریافت دانشنامه و خود می توانند به وب سایت www.srbiau.ac.ir مراجعه کرده و برای اخذ ریزنمرات خود نیز به اداره فارغ التحصیلان واحد دانشگاهی رفته و پس از ارائه مدارک لازم و واریز هزینه‌های مربوطه مدرک خود را اخذ کرده و در ادامه نیز تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی خود را از سازمان مرکزی این دانشگاه دریافت کنند.