آزاد سازی مدارک

آزاد سازی مدرک تحصیلی

 

 

 

 

 

نحوه آزاد سازی مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های دولتی و دریافت دانشنامه و ریز نمرات تحصیلی:

برای تحصیل در خارج از کشور و اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به آماده سازی و ارائه مدارک مختلفی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن‌ها، مدرک دانشگاه محل تحصیل، که شامل ریز نمرات و گواهینامه فارغ التحصیلی است، می باشد. همانطور که می دانید، دانشجویانی که در دانشگاه دولتی و به صورت روزانه مشغول به تحصیل بوده اند، به دلیل تحصیل رایگان به ازای سال‌های تحصیلی و مطابق با منطقه ای که در زمان کنکور در آن حضور داشته اند. به دولت تعهد خدمت داشته و مدارک آن‌ها در گرو دانشگاه تا پس از اتمام این تعهد باقی می ماند. بنابراین اگر شما هم جزء دانشجویانی هستید که در دانشگاه دولتی تحصیل کرده اید و برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به اصل مدرک تحصیلی خود نیاز دارید، این مطلب برای شما می تواند مفید باشد.

 

مدرک موقت

افرادی که در دانشگاه‌های سراسری مقطع روزانه تحصیل کرده‌اند و می‌خواهند در داخل کشور مشغول به‌کار شوند، نیازی به آزادسازی مدرک تحصیلی و دریافت اصل مدرک خود، برای انجام فعالیت‌هایشان ندارند؛ این افراد می‌توانند تمامی فعالیت‌های خود را با مدرک موقت انجام دهند.

البته آقایان بعد از مشخص شدن وضعیت خدمت سربازی‌ می‌توانند مدرک موقت خود را از دانشگاه تحویل بگیرند. بدین صورت که قبل از اعزام به خدمت سربازی با در دست داشتن برگه سبز خدمت یا در حین خدمت سربازی با داشتن گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمت برای دریافت مدرک موقت اقدام کنند. (البته این موضوع در صورتی صادق است که کارت پایان خدمت نداشته و باید به خدمت سربازی بروند).

 

گرفتن اصل مدرک دانشگاه

برخی افراد به دلایل متعددی از جمله گرفتن ویزای تحصیلی، دریافت ویزای کاری و …  خواستار مهاجرت به خارج از کشور هستند. برای خیلی از کشورها مانند آلمان، باید همان ابتدا قبل از دریافت ویزا و در مصاحبه‌ی سفارت، تمام مدارک لازم را ارائه داد که مهمتر از همه مدرک تحصیلی است. اینجاست که بحث آزادسازی مدرک تحصیلی مطرح می‌شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، آزادسازی مدرک تحصیلی فقط برای فارغ التحصیلان از دانشگاه سراسری در مقطع روزانه وجود دارد. افرادی که از آموزش رایگان مقطع روزانه بهره‌مند شده‌اند، باید تعهد دهند که به میزان ترم‌های تحصیلی مندرج در سنوات خود برای کشور خدمت کنند. البته این زمان برای افرادی که از شرایط مناطق 2 و 3 برای کنکور کارشناسی بهره برده‌اند به ترتیب 2 و 3 برابر است.

 

درخواست تغییر به سهمیه منطقه یک برای آزادسازی مدرک تحصیلی

باید خاطر نشان کرد، دانشجویان مناطق 2 و 3 که دارای رتبه کشوری بهتری از آخرین فرد قبولی منطقه 1 در رشته و دانشگاه خود هستند، با مراجعه به سازمان سنجش و دریافت تاییدیه، می‌توانند مدت خدمت را مانند دانشجویان منطقه 1 به میزان تحصیل خود، کاهش دهند. برای مقاطع ارشد و دکتری شرایط مناطق حذف شده و تمام دانشجویان از یک شرایط بهره‌مند می‌شوند.

 

نحوه آزادسازی مدرک تحصیلی

 حال که نیاز به اصل مدرک تحصیلی شد، باید از راه‌های موجود برای آزادسازی مدرک بهره برد، سه راه عمده برای آزادسازی مدرک تحصیلی موجود است. (البته باید ذکر کرد چند روش دیگر از جمله بازنشستگی، ازکارافتادگی نیز وجود دارد که عموماً متقاضیان با این روش‌ها مشکلی در آزاد سازی مدرک تحصیلی خود پیدا نمی‌کنند). هر کدام از این راه‌ها محاسن و معایب خود را دارد.

 

برای کسانی که تمایل به آزادسازی مدرک خود از دانشگاه دارند، سه حالت وجود دارد:

 

1) آزاد سازی مدارک دانشگاه با استفاده از نامه کاریابی

2) آزاد سازی مدارک دانشگاه با پرداخت هزینه ریالی

3) آزاد سازی مدارک دانشگاه از طریق سابقه بیمه

 

 

 

تمام این مراحل زمانی برای آقایان  قابل اجراست که وضعیت خدمتشان مشخص باشد. یعنی باید یا کارت پایان خدمت یا معافیت‌های موقت مثل معافیت تحصیلی داشته باشند. حال زمانی که تمام فعالیت‌های مبنی بر آزادکردن مدرک تحصیلی انجام شد، فرد متقاضی با در دست داشتن مدارک خود باید نخست در سامانه سجاد وزارت علوم به آدرس https://portal.saorg.ir ثبت نام کرده و درخواست لغو تعهد خود را ثبت کند.

 

زمانی که درخواست بررسی شده تایید می‌شود، می‌توان نامه لغو تعهد خدمت را پرینت گرفت و با آن نامه به دانشگاه مراجعه و برای دریافت مدرک تحصیلی اقدام کرد.

آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه تحصیل

این روش آسان‌ترین و سریع‌ترین روش آزاد سازی مدرک تحصیلی است ولی در عین حال پرهزینه‌ترین روش نیز محسوب می‌شود. در این روش با پرداخت کل مبلغ تعیین شده برای هر مقطع تحصیلی می‌توان مدرک تحصیلی خود را دریافت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی

1.مدرک تحصیلی یا دانشگاهی، اولین مدرکی است که متقاضی برای درخواست پذیرش به آن احتیاج خواهد داشت.

2. بعد از تمام شدن تحصیل، مدرک عموما به مدت 8 سال در گرو دولت است.

3. اگر فردی در دانشگاه دولتی تحصیل کرده باشد باید برای درخواست پذیرش از دانشگاه ‌های خارجی، مدرک خود را آزاد کند.

4. هزینه های دریافت مدرک تحصیلی از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، متفاوت است.

  • آقایان علاوه بر مدرک تحصیلی، باید کارت پایان خدمت خودشان را هم تهیه کنند.
  • آزادسازی مدرک برای دانشجوهایی که در دوره های روزانه تحصیل کرده اند، تقریبا الزامی است.

 

* دانشجوهای شبانه، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نیازی به آزاد سازی مدرک ندارند.*

نحوه آزاد سازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه

دانشجویان که خواستار آزادسازی مدرک تحصیلی به روش پرداخت مستقیم هزینه تحصیل هستند، باید توجه داشته باشند که ابتدا قبل شروع مراحل آزاد کردن مدرک خود باید به صورت کامل با دانشگاه تسویه حساب کرده و هیچ‌گونه بدهی‌ نداشته باشند.

تحصیل در مقاطع بالاتر (دکتری یا کارشناسی ارشد) در دانشگاه‎ های سراسری  نوبت روزانه، مشکلی برای آزاد کردن مدرک از طریق پرداخت هزینه تحصیل ایجاد نمی‌کند. البته برای آزاد کردن مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکتری باید مدرک مقطع پایین تر (کارشناسی) نیز آزاد باشد ولی برای آزاد کردن مقطع پایینتر به مدرک مقطع بالاتر نیازی نیست.

 

 

 آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

 

آزادسازی مدرک تحصیلی با کاریابی، نسبت به روش پرداخت هزینه تحصیل کم هزینه‌تر بوده ولی به نسبت زمانبرتر است. آقایان در این روش باید تکلیف سربازیشان روشن شده باشد. بدین صورت که کارت پایان خدمت را به همراه داشته باشند. (معافیت تحصیلی مانند روش پرداخت هزینه تحصیل به کار نمی‌آید).

 

شیوه آزادسازی مدرک تحصیلی با کاریابی

به دلیل تغییر مداوم قوانین موجود در وزارت کار و وزارت علوم برای روش آزادسازی مدرک تحصیلی با نبود کاریابی، بیشتر متقاضیان با مشکلاتی روبرو می‌شوند. فرد متقاضی نباید در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های سراسری نوبت روزانه مشغول به تحصیل باشد.

 یکی از موارد مهم دیگر در روش آزادسازی مدرک تحصیلی با کاریابی، این است که نباید قبل از گرفتن نامه‌ی نبود کاریابی برای متقاضی، بیمه‌ای رد شده باشد. یکی دیگر از قوانین تازه برای آزادکردن مدرک تحصیلی خود با دریافت نامه نبود کاریابی بدین صورت است که هر فرد بعد از فراغت از تحصیل فقط 6 ماه فرصت دارد که به مراکز کاریابی‌ مراجعه کند و تقاضای خود را ثبت نماید.

بدین معنا که فاصله تاریخ تقاضای کار با فراغت نباید بیشتر از ۶ ماه باشد.(البته برای آقایان این مورد از تاریخ صدور کارت پایان خدمت محاسبه می‌شود). تقاضای فرد متقاضی باید ۶ ماه در کاریابی بماند و سپس نامه‌ی نیافتن کار از سوی کاریابی را می‌تواند دریافت کند.

 

 

یافتن کاریابی مناسب برای آزادسازی مدرک تحصیلی

 برای یافتن آدرس کاریابی‌های مورد تایید وزارت کار به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی قسمت کاریابی به آدرس https://karyabi.mcls.gov.ir مراجعه کنید. ترجیحاً نزدیکترین کاریابی را انتخاب کنید.

 

شیوه آزادسازی مدرک تحصیلی پس از دریافت نامه نبود کاریابی

متقاضی باید نامه دریافتی از کاریابی را به وزارت کار و رفاه اجتماعی برده و آن را تایید کرد؛ همچنین برای تایید این نامه به همراه داشتن مدرک موقت الزامی است. ( البته برخی از کاریابی‌ها هنگام ثبت تقاضا برای یافتن کار هم مدرک موقت فرد را می‌خواهند). نامه تایید شده توسط وزارت کار تنها یک ماه اعتبار دارد و باید در نظر داشت که پس از دریافت آن، مراحل بعدی از جمله ثبت نام در سامانه سجاد را سریع انجام داد.

با ثبت نام در سامانه سجاد وزارت علوم و گرفتن تاییدیه، می‌توان نامه لغو تعهد خدمت را پرینت گرفت. با نامه لغو تعهد خدمت و بقیه مدارک لازم ( با مراجعه به سایت دانشگاه خود از مدارک مورد نیاز آگاه شوید) به دانشگاه مراجعه کرده و درخواست دانشنامه رسمی بدهید. (برای برخی از دانشگاه‌ها به صورت اینترنتی باید درخواست دانشنامه را ثبت کرد).

 

 

 

 

 

 آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

روش آزاد کردن مدرک تحصیلی خود با سابقه بیمه، کم دردسرترین روش است. در این روش هیچگونه هزینه‌ای بر دوش فرد متقاضی نیست. فقط باید توجه داشت که از لحاظ زمانبری فرد متقاضی باید برابر تحصیل خود، خدمت کند. (باید به این نکته که در مقدمه ذکر شد، توجه کرد که این مدت بستگی به منطقه قبولی دارد.) بعد از سپری کردن مدت تعهد خدمت خود می‌توان با ارائه بیمه کاری، مدرک تحصیلی خود را آزاد کرد.

البته این نکته قابل ذکر است که هرکسی حتی یک روز بیمه کاری داشته باشد، از تعهد خدمتش به همان میزان کاسته می‌شود. برای نمونه فردی دارای ۶ سال تعهد کاری است، بدین صورت که تعهدش شامل ۴ سال لیسانس و 2 فوق لیسانس است، فرد مذکور ۵ سال سابقه کار با بیمه دارد و خواستار آزادسازی مدرک تحصیلی خود است.

این مدت بیمه، کل تعهد دوره لیسانس و نصف تعهد کارشناسی‌ارشد فرد را پوشش می‌دهد. فرد می‌تواند با استفاده از بیمه کاری، مدرک کارشناسی خود را آزاد کرده و با پرداخت نصف هزینه مدرک فوق لیسانس، آن مدرک را نیز آزاد کند. فقط باید توجه داشت که داشتن اشتغال در حین تحصیل در دوره روزانه برای آزاد کردن مدرک به کار نمی‌آید.

در صورت داشتن کار آزاد تاریخ صدور پروانه کسب مدنظر است. افرادی که سربازی خود را تمام کرده‌اند، با پرداخت حق بیمه خود می‌توانند مدت خدمت خود را به بیمه کاری اضافه کنند. در آخر باید مانند مراحل پیش در سامانه سجاد وزارت علوم ثبت نام کرد و گزینه انجام کار را وارد کرد.