نحوه ارزشیابی مدارک دانشگاه های غیر تایید خارج از کشور

 

 

ارزشیابی مدارک دانشگاه های خارج

 از مهم‌ترین دغدغه های کسانی که پس از فارغ التحصیلی قصد بازگشت به ایران را دارند، بحث ارزشیابی مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های خارجی است.این موضوع، خصوصا برای فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی  حائز اهمیت بیشتری می باشد. اگر شما نیز در این زمینه تحصیل کرده اید و یا قصد تحصیل دارید این مطلب را از دست ندهید.

 

 

ارزشیابی مدارک دانشگاه های خارج – آیین نامه ها ی وزارت بهداشت

تمامی آیین نامه ها و مقررات وزارت بهداشت با جزئیات در سایت وزارت بهداشت  آمده است. اگر قصد دارید تا از طریق یک مرجع اصلی به اطلاعات دسترسی پیدا کنید، می‌توانید سایت ذکر شده را با صرف وقت بیشتری مطالعه فرمایید.

 

 

نکته 1 ارزشیابی مدارک دانشگاه‌های خارج

برای ارزشیابی مدارک پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از کشورهای بلوک شرق و جمهوری های تازه استقلال یافته، میانگین نمرات امتحان پایان دوره متوسطه دیپلمه های نظام قدیم نباید کمتر از 16 باشد. درباره دیپلمه های نظام جدید، میانگین مجموع معدل پایان دوره های پیش دانشگاهی و معدل کل دیپلم متوسطه نباید کمتر از 16 باشد در صورتی که هر یک از معدل نمرات پایان دوره پیش دانشگاهی و کل دیپلم متوسطه کمتر از 14 نباشد. برای افرادی که در مقطع کاردانی و یا مقطع بالاتر در دانشگاه های داخل کشور با معدل 16 و یا بیشتر از آن فارغ التحصیل  شده اند، شرط معدل دیپلم برای ارزشیابی حذف می گردد.

نکته2 ارزشیابی مدارک دانشگاه‌های خارج

کسانی  که معدل نمرات دوره پزشکی عمومی آنها بالاتر از 15 باشد, بدون شرط معدل دیپلم می توانند برای ارزشیابی مدارکشان اقدام کنند.

 

 

 

 

 

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که وزارت بهداشت دانشگاه هایی را تایید می کند که در لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه وجود داشته باشد. این لیست هم اکنون در سایت وزارت بهداشت در دسترس می باشد.

مطالبی در رابطه با لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

این لیست هر 2 سال یکبار اعلام می شود و قبل از شروع تحصیل، با بررسی لیست از تایید بودن دانشگاه اطمینان حاصل کنید.

اگر در سال شروع تحصیل دانشگاه مدنظرتان مورد تایید باشد و شما شروع به تحصیل کنید و سال بعد دانشگاه از تایید خارج شود هیچ مشکلی برای ارزشیابی مدرک شما وجود ندارد. به عبارتی دیگر سال ورود شما فقط بعنوان ملاک مورد تایید بودن دانشگاه مدنظر شما قرار می گیرد و نه سال های بعد و نه سال های قبل.

 

 

 

تحصیل در دانشگاه های غیر تایید

 

نکته دیگری که باز باید به خاطر داشته باشید این است که حتی اگر دانشگاهی غیر تایید را برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی را انتخاب کنید و این دانشگاه سال بعد در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد باز بروی مدرک شما تاثیر مثبتی ندارد و فقط و فقط سال ورود شما ملاک قرار می گیرد.

بیاد داشته باشید لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت متاسفانه به مانند لیست دانشگاه مورد تایید وزارت علوم نیست که لیستی پایدار باشد و تغییراتی جزئی در آن اعمال شود.

بر اساس تجربه ما، لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت سالیانه تغییرات بسیار زیادی می کند و به اتکای اینکه دانشگاهی چند سال در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت بوده نمی توان در مورد وضعیت دانشگاه در سال آینده حکم قطعی داد.

 

تحصیل در کالج های خارج از کشور

 

در بسیاری از دانشگاه های کشورهای خارجی مانند روسیه دوره کالج اجباری مانند پادفک یا pre-med وجود دارد که متقاضیان بایستی قبل از شروع به تحصیل آنرا با موفقیت بگذرانند. اگر دانشجویی وارد دوره کالج pre-med یا پادفک خود دانشگاه شود این دوره هرچند که جزو تحصیلات رسمی دانشگاهی محسوب نمی شود اما بنا به آیین نامه وزارت بهداشت اگر سال بعد دانشگاه فوق از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود باز شما می توانید تحصیلات خود را در این دانشگاه بدون نگرانی از ارزشیابی مدرکتان به اتمام برسانید. به عبارتی دیگر دوره های کالج اجباری دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت از نظر این وزارتخانه جزو دوره دانشگاه محسوب می شود.

 

اما بعد از اتمام تحصیل و بازگشت به ایران چه چیزی در انتظار شماست؟

 

اگر در دانشگاهی تایید تحصیل کرده اید و به ایران برمی گردید در ابتدای  ورود مدرک شما ارزشیابی نمی شود .پس باید آزمون ملی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با موفقیت پشت سر بگذرانید. اما اینکه آزمون ملی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی چیست در ادامه بصورت اجمالی آنرا بررسی می کنیم اما اگر می خواهید جزئیات کامل آزمون فوق را مطالعه کنید در زمان نگارش مقاله فوق جزئیات آن در سایت وزارت بهداشت در دسترس بوده است.

در واقع آزمون ملی آزمونی از دروس علوم پایه پزشکی، دروس تخصصی و دروس عملی است و فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت باید آن را با موفقیت پشت سر بگذرانند تا بتوانند مجوز کار و پروانه مطب گرفته و مشغول کار شوند. موارد ذیل را مدنظر قرار دهید:

 

اگر در این آزمون موفق نشوید هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و شما می توانید به دفعات در آزمون شرکت کنید.

 

در نظر داشته باشید که فارغ التحصیلان رشته های دندانپزشکی و داروسازی بمحض موفقیت در آزمون مجوز کار یا پروانه مطب دریافت کنند اما فارغ التحصیلان پزشکی عمومی بایستی بعد از موفقیت در آزمون حداکثر تا دو سال دوره تکمیلی بگذرانند.

اگر بتوانید دوره تخصص را در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت با شرایط خاصی که این وزارتخانه برای تایید دوره های تخصص خارج از کشور در نظر دارد بگذرانید دیگر نیازی به شرکت در آزمون ملی ندارید.

 

 

 

 آیا امکان ارزشیابی مدارک پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اخذ شده از دانشگاه های غیر تایید وزارت بهداشت وجود دارد؟

 

این سوال بسیاری از داوطلبان  تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که به هر دلیلی مثل کم بودن نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی، عدم تمکن مالی جهت ادامه تحصیل در کشورهای گران قیمت یا عدم موفقیت در پشت سر گذاشتن آزمون های ورودی دانشگاه های معتبر مجبور به ادامه تحصیل در دانشگاه های عدم تایید وزارت بهداشت می شوند.

جواب این سوال این است که اگر بتوانید شرایط زیر را برآورده کنید بله مدرک شما در ایران ارزیابی شده و می توانید در ایران کار کنید.

 

 

 

 

 

شرایط مورد نیاز برای ارزشیابی این مدارک تحصیلی از خارج از کشور

 

یکی از این شرایط شرکت در آزمون های بین المللی و شناخته شده است. در صورتی که فرد در یکی از این آزمون های بین المللی شرکت کند و نمره قبولی کسب کند مدرک اخذ شده از دانشگاه غیر تایید آن فرد، ارزیابی می شود. مثلا اگر متقاضی بتواند گواهی قبولی در امتحانات بورد ملی آمریکا و کانادا و آزمون جامع معادل با آزمون های فوق از سایر کشورها کسب می تواند امیدوار باشد که مدرک اخذ شده از دانشگاه عدم تایید ارزیابی می شود.

روش دیگر این است که فرد متفاضی در یک مقطع بالاتر از یک دانشگاه معتبر در فهرست وزارت بهداشت پذیرش بگیرد. مهم نیست این دانشگاه در همان کشور باشد یا کشور دیگر، بلکه برای وزارت بهداشت اعتبار دانشگاه اهمیت دارد. به این ترتیب فرد می تواند وارد پروسه ارزشیابی شود.

راه دیگری که برای ارزشیابی مدرک در برابر این دسته از افراد که از دانشگاه های غیر معتبر فارغ التحصیل شده اند، این است که از کشور دیگری که دانشگاه معتبر دارد اجازه کار بگیرند. اجازه کار به منزله تایید مدارک فرد در آن کشور است و یعنی توان آن فرد تایید شده است. در این صورت مدرک فرد بررسی می شود.