پرستاری در آلمان

 

 

 

 

آلمان تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰،۰۰۰ نفر پرستار نیاز دارد

 

پرستاران خارجی بسیاری هر ساله  به دنبال کار در رشته پرستاری در آلمان هستند. بخش مراقبت های بهداشتی آلمان هفت میلیون کارمند دارد که یکی از بزرگترین کارفرمایان در این کشور و همچنین بخشی است که بیشترین فرصت های شغلی را ارائه می دهد.در حال حاضر، آلمان حدود 80000 فرصت شغلی خالی برای پرستاران خارجی را دارد و انتظار می رود تا سال 2025 حدود 150،000 نیروی پرستار خارجی در آلمان مشغول کار شوند. بنابراین قطعاً شانس  قابل توجهی برای پرستاران ایرانی برای دریافت شغل پرستاری در آلمان وجود دارد.

 

 

مزایا و حقوق پرستاران خارجی در آلمان

 

حقوق پرستاران در آلمان، حقوق قابل‌قبولی بوده و پرستاران از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد. همچنین امکان مهاجرت اعضای خانواده (همسر و فرزندان) هم زمان با خود شما فراهم است. با توجه به شرایطی که آلمان برای پذیرش پرستاران خارجی فراهم کرده است، می‌توان گفت که کشور آلمان یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت پرستاران و سایر کادر درمان است.

حقوق پرستاران خارجی در آلمان به چند عامل بستگی دارد، یکی از این عوامل ساعات کاری پرستاران است. درواقع، حقوق پرستاران خارجی در آلمان مانند سایر مشاغلمی تواند متغیر باشد. می توان گفت که کمترین دستمزد حدود  ۲۵۰۰ یورو، و بالاترین دستمزد در حدود ۶۴۰۰ یورو می باشد. عوامل دیگر تعیین کننده حقوق پرستاران به این ترتیب است: 
تحصیلات آکادمیک پرستار (کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، میزان سابقه کاری و تجربه حرفه ای، اضافه کاری، کار در روزهای تعطیل، کار در شیفت های شبانه، موقعیت محلی بیمارستان.
همزمان با صدور اجازه کار و پرداخت حقوق پرستاران در آلمان، پرستاران می بایست مالیات کار خود را به شکل ماهیانه پرداخت نمایند. اما شخص پرستار، همسر و فرزند او از مزایای شهروندی آلمان برخوردار خواهند شد و تحت پوشش خدمات بیمه قرار می گیرند؛ فرزندان شخص پرستار نیز به صورت رایگان امکان تحصیل در آلمان را خواهند داشت. 


با ۵ سال پرداخت مالیات، و با گذراندن آزمون قانون اساسی، فرهنگ و زبان آلمانی، پرستار موفق به کسب پاسپورت آلمانی برای خود و خانواده اش خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

هزینه های زندگی در آلمان در مقایسه با درآمد یک پرستار 

 

به طور مثال هزینه زندگی در شهری بزرگ مثل برلین ماهانه 1500 تا ۲۰00 یورو می باشد و کمترین درآمد یک پرستار در این شهر 2۵00 یورو  است. البته  متقاضیان کار در حوزه پرستاری درآلمان می توانند با زندگی در شهرهای کوچک کشور آلمان هزینه زندگی خود را تا زیر 1000 یورو نیز کاهش دهند

 

 

 

ثبت نام در کلاس زبان آلمانی از مبتدی تا سطح پیشرفته 

 

 

اخذ اقامت دائم و بلوکارت آلمان از طریق ویزای پرستاری آلمان

 


پرستارانی که حقوق آن ها طبق قانون بلوکارت سالیانه حداقل 44036 یورو در سال باشد می توانند برای دریافت بلوکارت آلمان اقدام کنند. پس از این هم  شخص می تواند برای اقامت دائم و اخذ پاسپورت آلمانی نیز  اقدام کند. اینکه این بلوکارت صادر شده برای شما چند ماهه باشد بر اساس توانایی های زبان آلمانی شما توسط دولت آلمان تایین میگردد.
اگر پرستاری حقوقش کمتر از قانون بلوکارت بود نگران نباشد با کار کردن و افزایش سابقه کاری و تجربه حرفه ای خود می توانند درخواست افزایش حقوق بدهند و بعد برای اخذ بلوکارت خود اقدام کنند. حتی اگر شخصی بنا به هر دلیلی موفق به دریافت بلوکارت آلمان نشود
پس از 5 سال کار کردن داخل آلمان و پرداخت 60 ماه مالیات می تواند آزمون قانون اساسی، فرهنگی و زبان آلمانی را بدهد و با موفقیت در این آزمون می تواند پاسپورت آلمانی خود را دریافت کند.

 

 

مدارک مورد نیاز برای شروع پروسه مهاجرت پرستاران 

برای مهاجرت پرستاران به آلمان و شروع کار به‌عنوان پرستار، در وهله اول باید مدرک پرستاری خارجی شما، در آلمان به رسمیت شناخته شود و معادل مدارک تحصیل در آلمان باشد. تصمیم‌گیری درمورد این موضوع، به مقامات و قوانین هر ایالت در آلمان بستگی دارد. بنابراین، برای کار در آلمان به‌عنوان پرستار، باید مدارک زیر را به ایالت مربوطه ایمیل کنید تا معادل یا عدم معادل بودن آن‌ها با مدارک آلمانی بررسی شود:
    •            ترجمه گواهینامه‌های سابقه کار
    •            ترجمه مدرک تحصیل پرستاری
    •            ریزنمرات تمامی مقاطع
    •            گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
    •            گواهی پزشکی برای اثبات سلامتی شما
    •            گواهی مهارت زبان آلمانی B1/B2
    •            CV دقیق و به‌روز شده
    •            گواهینامه‌های دبیرستان 
    •            گذرنامه

چنانچه مدارک شما، توسط مقامات ایالت مربوطه تائید نشد، باید در دوره‌های آموزشی پرستاری در آلمان شرکت کنید. این آموزش‌ها با عنوان دوره آموزشی حرفه‌ای (vocational) برگزار شده و اگر سابقه کار مناسب در ایران را دارا باشید ، چند ماه اول در آلمان  یک دوره آموزشی میگذرانید و پس از اتمام این دوره ، باید آزمون ویژه پرستاری (staatliche prüfung) را بگذرانید تا بتوانید به‌عنوان پرستار در آلمان کار کنید. این آزمون دارای بخش‌های کتبی، شفاهی و عملی است. پس از قبولی در آزمون، می‌توانید مجوز دولتی برای کار در آلمان به‌عنوان پرستار دریافت کنید

 

 

خدمات موسسه آرسیس برای شما متقاضی گرامی 

 

دوره زبان :

موسسه آرسیس با دارا بودن کادری مجرب از اساتید عالی ، دوره های خصوصی و نیمه خصوصی برای سطوح ابتدایی تا پیشرفته را برای شما برگزار میکند و در بازه ای که مدارک شما برای معادل سازی و پروسه کاریابی به  آلمان ارسال می شود ، ما در موسسه آرسیس شما را برای  آزمون های مورد نیاز آماده میکنیم. 

 

ترجمه و معادل سازی مدارک :

ما در موسسه آرسیس لیست مدارک مورد نیاز هر ایالت آلمان برای شروع پروسه  را در اختیار شما قرار می دهیم ، و بعد از آماده شدن مدارک شما ، برای ترجمه و تایید مدارک اقدام میکنیم.

 

کاریابی و مشخص کردن مرکز درمانی در آلمان :

به واسطه وکلای ما در داخل کشور آلمان ، پروسه کاریابی از تمامی شهر های آلمان ممکن می باشد و در صورت تمایل شما متقاضی گرامی ، انتخاب مراکز درمانی و اقدام به آنها صفر تا صد انجام می شود.

 

اقدام به ویزا : 

 

بعد از طی کردن پروسه کاریابی و اخذ قرارداد اولیه از کشور آلمان ، موسسه آرسیس مشاوره های لازم جهت تهیه مدارک لازم مانند انگیزه نامه ، فرم ویزا و ... برای  دریافت روادید را در اختیار شما قرار می دهد و در طی کل پرسه از ابتدا تا اخذ روادید در کنار شما است.

 

 

 

برای شروع پروسه ، وقت مشاوره خود را رزرو کنید